20 Nov 2014

I am a...

Matriculation student.
Assalammualaikum, alkisahnya 26/5/2014 aku telah sah menjadi salah seorang pelajar Kolej Matrikulasi Melaka (KMM) . Pelajar Program Satu Tahun (PST) Modul 1 .
Aku rase dah macam satu adat kot, orang mesti cakap MATRIK SUSAH.
Weh, semua bende susah doh dalam dunia ni . Kalau kau dok cakap susah, susah and susah memang susahlah jadinya. Dalam hidup ni, nak buat papepun kene mula dari hati. First, hati kau kene ikhlas, kalau ikhlas semua benda konfem menjadi. Kalau kau nak berfoya-foya, kau masuk mana-2 ipta/ipts pun kau takkan success.

Takde bende senang bro dalam dunia ni, takde again TAKDE.
Sebelum aku masuk pun aku risau gak, yela orang semua dok kata susah. Tapi aku nak jugak masuk matrik ni, so aku pun gigih mintak ex-2 matrik utk kongsi pengalaman dieorg. Betul ke matrik ni susah ? Okey ke jd student matrik ? Stress ke ? Banyak la bende yang aku tanya, nasiblah dieorang rajin layan aku. hihi
Sekarang ni sem I dah habis, Ni dah sem break. 2 minggu je babe, ahad ni nak balik kolej dah. Sem II nak bermula dah. Aku ditawarkan course diploma sains - uitm di uitm tapah.
Bayangkanlah, tapah tu jauhnya lahai dari melaka, aku dapat matrik kat melaka. Masjid tanah je pun, so aku pun terima jela. Almaklum dekat dari rumah. Dekat tak dekat pun aku melalak jugak mase memula masuk sana. 

So far aku nak cakap tahniah utk diri aku sebab dah berjaya hadap sem I . Selama satu sem dekat matrik ni, aku nak cakap matrik taklah susah mana, tapi kau takboleh main-2 la, kau kene fokus, kau kene pandai bahagikan masa dan yang paling PENTING, pandai pilih kawan.Study smart babe bukan study hard. Tempat baru beb , kawan baru, suasana baru. Kawan tu lah yang paling mustahak kat kolej ni. Kat kolej kau dah takde mak bapak yang nak tengok-2kan kau, nak jage kau waktu kau sakit, nak bagi kau makan. Semua kau kene hadap sendiri. So, kawan sangatlah penting, aku bersyukur sebab bff aku dapat kolej same dengan aku. So dielah yang tlg tgk-2kan aku waktu aku sakit, demam lah. 
Hal rumet pulak , kau kene banyak belajar bersabar, belajar terima hakikat dan belajar menghormati orang. Kau kene hadap rumet kau tu selama setahun . So nak tak nak, kau kene terime yg die tu rumet kau. Suke ke tak suke ke, kau kene terime okeyyy ?
Pandai-2lah ambil hati orang, jage perangai, rendahkan ego paling penting kene banyak bersabar.

Lastly, untung sangat jadi student matik, kalau dapat , pergilah. Dapat elaun tau. RM250 sebulan. Siape yang nak bagi kau duit free-2 ? Orang cakap, rezeki jangan ditolak. Sekian coretan aku setelah berbulan aku tak update blog pink aku ni. Harapnya, perkongsian aku kalini dapat bagi semangat kat sesape yang nak masuk matrik tu. hihi

NOTA KARUT
Cuti sem dah nak habis. T_T

0 Budak Comel Lotte: